Alexandra Broeder (Rotterdam, 1978) uit Amsterdam studeerde in 2003 af als theatermaker aan de Toneelacademie Maastricht. Na haar afstuderen volgde zij een driejarig traject bij theaterwerkplaats Gasthuis in Amsterdam. Deze werkplaats begeleidde haar bij de ontwikkeling van een eigen signatuur en bij het zetten van haar eerste stappen binnen het professionele theatercircuit.


©Kamerich & Budwilowitz

Werk
Vanaf 2007 begon Broeder met het maken van voorstellingen waarin uitsluitend kinderen meespelen, zowel op locatie als in de theaterzaal. Voorstellingen waarin de (machts)verhoudingen tussen kinderen en volwassenen een terugkerend thema zijn en waar een vleugje horror altijd in de lucht hangt. Deze voorstellingen werden lovend ontvangen door pers en publiek en toerden door binnen- en buitenland. Tijd van de Wolf is de naam van haar stichting.

Naast het werken met kinderen staat Broeder ook bekend als maker van parallelle werelden waarbinnen het publiek zelf de hoofdrolspeler wordt. Deze werelden overstijgen de grenzen van het theater en kennen veelal een afwijkende tijdsduur. Zo vond Sweet Dreams (2011) plaats tussen zonsondergang en zonsopgang en lag je als publiek de gehele nacht in een bedje in het bos met kinderen die over je waakten. En De Zone (2014) was een ervaring die verspreid over meerdere dagen plaatsvond. Sweet Dreams was de eerste nachtvoorstelling in Nederland en De Zone de eerste meerdaagse theaterervaring.

Internationaal
De thuisbasis van Broeder is Amsterdam, maar zij werkt op verzoek ook voor internationale festivals/ theaters. Zo heeft zij in de zomer van 2009 Evacuacio gemaakt voor het Spaanse festival MAPA met een cast van twintig Spaanse kinderen en in de winter van 2013 Zeit der Wolfe met Duitse kinderen en een 20-koppig jongenskoor, bij theater Hebbel am Uffer in Berlijn. In het najaar van 2015 gaf zij een intensieve workshop in Noorwegen aan kinderen in het kader van het SANDfestival, met gedurende het festival dagelijks een pop-up performance op geheime locaties. In de periode 2021 – 2024 zal zij een verbinding aangaan met SICK Festival in Manchester en Museum Guislain en Villa Voortman in Gent.

Docentschap en coaching
Naast het maken van eigen werk is Alexandra Broeder verbonden als vaste gastdocent aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Daarnaast begeleidt zij met regelmaat jonge makers tijdens hun opleiding of ontwikkeltrajecten na hun afstuderen.

Huidig
Sinds 2017 ontwikkelt Broeder werk met jonge performers met een psychische kwetsbaarheid. Zij doet dit in nauwe samenwerking met kunst- en GGZ-instellingen. De beleidsperiode 2021 – 2024 staat geheel in het teken van deze nieuwe artistieke en maatschappelijke verdieping van haar werk. In een thematisch plan, genaamd The Heritage, ontwikkelt Broeder de komende vier jaar werk op het snijvlak van kunst en psychiatrie.
Voor meer informatie over The Heritage klik hier.

Prijzen en selecties
2009 Zilveren Krekel voor meest indrukwekkende productie CandyLand
2010 Stipendium Prins Bernard Cultuurfonds t.w.v. 75.000 euro
2012 Erik Vos Prijs t.w.v. 5000 euro
2019 Gieskes Strijbis Podiumprijs t.w.v. 60.000 euro

CandyLand en Kind werden beiden geselecteerd voor het Vlaams Theaterfestival in respectievelijk 2009 en 2011. Nature or Nurture en De Zone kwamen beiden voor in de top 10 lijstjes van beste voorstelling van De Volkskrant, Het Parool en NRC Handelsblad in respectievelijk 2010 en 2014. Zeit der Wolfe stond in het lijstje van hoogtepunten van de Duitse theatercriticus Peter Laudenbach. De voorstelling Mamma ontving een speciale vermelding in het juryrapport van de Gouden Krekel in 2014.