Dit is Tijd van de Wolf

In de huidige tijd ziet Tijd van de Wolf weinig ruimte voor vragen rondom onze existentie en hoe in samenhang met anderen en het grote mysterie te leven - hoe mens te zijn tussen hemel en aarde. Tijd van de Wolf creëert ruimtes middels voorstellingen, performances, gesprekken en rituelen - waar aandacht is voor het niet weten, de ontregeling en de magie.

Met de artistieke kracht van de afzonderlijke makers Alexandra Broeder (tekst & regie), Roald van Oosten (geluidsdesign & muziek) en Sacha Zwiers (scenografie) - wordt een parallel universum opgetrokken, waarin de blik op de realiteit wordt gekanteld.

Alexandra Broeder (Rotterdam, 1978) uit Amsterdam studeerde in 2003 af als theatermaker aan de Toneelacademie Maastricht. Na haar afstuderen volgde zij een driejarig traject bij theaterwerkplaats Gasthuis in Amsterdam. Deze werkplaats begeleidde haar bij de ontwikkeling van een eigen signatuur en bij het zetten van haar eerste stappen binnen het professionele theatercircuit.

kl-klein-portret-alexandra-broeder-kamerich-budwilowitz

Alexandra Broeder - © Kamerich & Budwilowitz

Werk
Vanaf 2007 begon Broeder met het maken van voorstellingen waarin uitsluitend kinderen meespelen, zowel op locatie als in de theaterzaal. Voorstellingen waarin de (machts)verhoudingen tussen kinderen en volwassenen een terugkerend thema zijn en waar een vleugje horror altijd in de lucht hangt. Deze voorstellingen werden lovend ontvangen door pers en publiek en toerden door binnen- en buitenland. Tijd van de Wolf is de naam van haar stichting.

Naast het werken met kinderen staat Broeder ook bekend als maker van parallelle werelden waarbinnen het publiek zelf de hoofdrolspeler wordt. Deze werelden overstijgen de grenzen van het theater en kennen veelal een afwijkende tijdsduur. Zo vond Sweet Dreams (2011) plaats tussen zonsondergang en zonsopgang en lag je als publiek de gehele nacht in een bedje in het bos met kinderen die over je waakten. En De Zone (2014) was een ervaring die verspreid over meerdere dagen plaatsvond. Sweet Dreams was de eerste nachtvoorstelling in Nederland en De Zone de eerste meerdaagse theaterervaring.

Internationaal
De thuisbasis van Broeder is Amsterdam, maar zij werkt op verzoek ook voor internationale festivals/ theaters. Zo heeft zij in de zomer van 2009 Evacuacio gemaakt voor het Spaanse festival MAPA met een cast van twintig Spaanse kinderen en in de winter van 2013 Zeit der Wolfe met Duitse kinderen en een 20-koppig jongenskoor, bij theater Hebbel am Uffer in Berlijn. In het najaar van 2015 gaf zij een intensieve workshop in Noorwegen aan kinderen in het kader van het SANDfestival, met gedurende het festival dagelijks een pop-up performance op geheime locaties. In de periode 2021 – 2024 zal zij een verbinding aangaan met SICK Festival in Manchester en Museum Guislain en Villa Voortman in Gent.

Docentschap en coaching
Naast het maken van eigen werk is Alexandra Broeder verbonden als vaste gastdocent aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Daarnaast begeleidt zij met regelmaat jonge makers tijdens hun opleiding of ontwikkeltrajecten na hun afstuderen.

Huidig
Sinds 2017 ontwikkelt Broeder werk met jonge performers met een psychische kwetsbaarheid. Zij doet dit in nauwe samenwerking met kunst- en GGZ-instellingen. De beleidsperiode 2021 – 2024 staat geheel in het teken van deze nieuwe artistieke en maatschappelijke verdieping van haar werk. In een thematisch plan, genaamd The Heritage, ontwikkelt Broeder de komende vier jaar werk op het snijvlak van kunst en psychiatrie.
Voor meer informatie over The Heritage klik hier.

Prijzen en selecties
2009 Zilveren Krekel voor meest indrukwekkende productie CandyLand
2010 Stipendium Prins Bernard Cultuurfonds t.w.v. 75.000 euro
2012 Erik Vos Prijs t.w.v. 5000 euro
2019 Gieskes Strijbis Podiumprijs t.w.v. 60.000 euro

CandyLand en Kind werden beiden geselecteerd voor het Vlaams Theaterfestival in respectievelijk 2009 en 2011. Nature or Nurture en De Zone kwamen beiden voor in de top 10 lijstjes van beste voorstelling van De Volkskrant, Het Parool en NRC Handelsblad in respectievelijk 2010 en 2014. Zeit der Wolfe stond in het lijstje van hoogtepunten van de Duitse theatercriticus Peter Laudenbach. De voorstelling Mamma ontving een speciale vermelding in het juryrapport van de Gouden Krekel in 2014.

Sacha Zwiers (1976) studeerde in 2001 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht richting Theatervormgeving. Als decor- en kostuumontwerper werkt zij al jaren samen met theatermakers als Alexandra Broeder/Tijd van de Wolf, Sadettin Kirmiziyüz/SadettinK en Noël Fischer /HNTJong. Daarnaast werkt zij voor veel Nederlandse theaterproducenten waaronder Wunderbaum, Toneelmakerij, Die Hele Ding, Theater Artemis, Frascati producties, Bellevue lunchtheater, Rudolphi Producties en Hollandse Luchten/Doris Vervuurt/Annica Müller en Hendrik Aerts/MoOn producties.

Sacha Zwiers

Sacha Zwiers

In 2019 ontving zij de zilveren krekel voor haar decor- en kostuumontwerp voor Revolutions van HNT/Jong.

Sacha werkt vooral vanuit de intuïtie en zo min mogelijk vanuit het hoofd. Ze probeert als het ware aan te voelen wat een productie nodig heeft. De eerste beelden ontstaan uit schetsen en collages en natuurlijk naar aanleiding van de gesprekken met de maker. Die beelden vormen vervolgens de bron voor het uiteindelijke ontwerp. Dat uiteindelijke ontwerp is echter geen dichtgetimmerd ontwerp, het zijn eerder de contouren ervan. Als deze contouren zijn gebouwd maakt Sacha het werk verder op de vloer, al bouwende, zoekende, vindende. Het zijn de handen die denken, niet het hoofd.

Verder maakt Sacha maskers. De maskers vertegenwoordigen veelal onze voorouders en ons onderbewuste. Ze laten je binnenste naar buiten.

Roald van Oosten, ooit zanger/gitarist van de legendarische Amsterdamse band Caesar, is een veelzijdig theater- en filmcomponist. In 2019 schreef hij de muziek voor When We Have Sufficiently Tortured Each Other (Martin Crimp / Katie Mitchell) voor The National Theater in Londen.

Roald van Oosten (c) Anouk Steketee

Roald van Oosten - © Anouk Steketee

Hij maakt onderdeel uit van het collectief van Alexandra Broeder/Tijd van de wolf (The Creature, The Gift), Recent werkte hij samen met Arnold van Bruggen (De Jurk en het Scheepswrak), Belle van Heerikhuizen (Zus van mijn zus), Firma Mes (Gaia Hypothesis), Marjolijn van Heemstra (Nacht Wacht project) en Erik Whien (Slachthuis 5). Zijn stijl varieert van catchy songs tot spookachtige, breed uitgesponnen filmische composities.

Voor het album No Rest For The Alonely van Caesar kreeg Roald van Oosten een Edison nominatie en een Zilveren Harp. In 2017 jaar bracht hij zijn tweede soloalbum uit bij V2 Records: A Stir Is In The Air.

Spotify / Roald van Oosten

roaldvanoosten.nl